Turkse nieuwszender bericht dat Rutte excuses heeft aangeboden, maar is dat wel zo?

522 x GEDEELD
 

Volgens de Turkse krant Daily Sabah heeft Mark Rutte excuses aangeboden aan Turkije. Mark Rutte zal hij eerder dat hij nooit zijn excuses aanbieden aan de Turkse regering. De Daily Sabah een aan Erdogan-gelieerde krant berichte het volgende op hun website:

rutte

“During a phone call, Mr. Rutte has apologised for the detention of our consul general and chargé d’affaires,” he said.
“Mr. Rutte said that the detentions were carried out by mistake,” he added. “He stated that the Dutch officials also did not desire to increase tensions to such an extent. He even offered to have a dinner together,” Yıldırım concluded.

Op Twitter reageren VVD’ers dat het niet waar is, maar de premier van Turkije bevestigd dit. Yildirim gaf dat rechtstreeks aan tijdens een tv-interview, uitgezonden door meerdere Turkse tv-zenders. “De premier heeft [mondeling] zijn excuses aangeboden tijdens ons telefoongesprek.

Hij gaf aan dat het vastzetten van onze plaatsvervangend ambassadeur en consul-generaal per ongeluk is gebeurd”, vertelde de Turkse premier. Yildirim gaf dat antwoord op de vraag van de tv-presentator waarom Turkije Nederland niet voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag sleept maar er een zaak van maakt bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Hieronder het filmpje:

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste Prankster Video’s? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal door op de rode knop hieronder te klikken.